De kosten in verband met een aankoop in België
De kosten in verband met een aankoop in België
Als u uw aankoop voorbereidt, moet u in uw totale budget rekening houden met de kosten van de op te stellen akten.
De aankoop van vastgoed gaat gepaard met kosten die doorgaans ‘notariskosten’ worden genoemd. Wij vatten ze hierna voor u samen.
Registratierechten
De notaris moet de verkoopakte indienen bij het registratiekantoor en aan dat kantoor de registratierechten betalen die de kopers verschuldigd zijn. Deze kosten bedragen 10% van de aankoopprijs in het Vlaamse Gewest (of 7% voor een enige eigen woning) en 12,5% in Brussel en het Waalse Gewest. In de drie gevallen kunnen deze kosten, weliswaar onder bepaalde voorwaarden, worden verminderd. We spreken dan van ‘abattement’. Vraag ons hierover gerust meer informatie.
Opzoekkosten
In het kader van de opstelling van uw koopakte moet de notaris kadastrale en stedenbouwkundige opzoekingen doen. Hij moet ook een bodemattest vragen.
Deze kosten zijn niet vast en hangen af van de bijzondere kenmerken van de verkoop, alsook van het werk dat moet worden verricht om de notariële akte op te stellen.
Erelonen van de notaris
De erelonen van de notaris zijn bij wet bepaald en gelijk voor heel België. In het kader van een vastgoedverkoop geldt de regel van de degressief evenredige kosten. Dat betekent: hoe hoger de verkoopprijs, des te kleiner het percentage waarmee de erelonen van de notaris berekend kunnen worden.
Als verschillende notarissen zich over uw dossier hebben gebogen, worden de erelonen onder hen verdeeld op basis van het werk dat ze elk verricht hebben.
De hypothecaire inschrijving
Als u een hypothecaire lening afsluit, neemt de notaris een hypothecaire inschrijving op uw goed en registreert die bij het hypotheekkantoor. De kosten voor deze akte omvatten inschrijvingsrechten (1%) en hypotheekrechten (0,30%). De inschrijving wordt genomen voor het geleende bedrag, vermeerderd met aanhorigheden en drie jaar interesten.
De hypothecaire volmacht
In het kader van een hypothecaire volmacht, ook hypothecair mandaat genoemd, geeft u de bank toestemming om op elk moment gedurende de looptijd van uw krediet een hypotheek op uw woning te nemen voor een vooraf bepaald bedrag. De bank kan dus de hypotheek op een latere datum nemen als zij dat nodig acht. Het grote voordeel van een hypothecaire volmacht is dat de kosten lager zijn dan bij een hypothecaire inschrijving. De volmacht wordt immers niet geregistreerd bij een kantoor van bewaring der hypotheken. Op die manier vermijdt u de inschrijvingskosten en de erelonen van dat kantoor.
Wanneer moeten de notariskosten betaald worden?
Tegen de dag van de ondertekening van de voorlopige akte moet een waarborg worden betaald van meestal 10% van het bedrag van de verkoop. Op de dag van het verlijden van de akte(n) bij de notaris betalen de kopers dan de verschillende kosten, samen met het saldo van het bedrag van de verkoop.
Neem met ons contact op
Lecobel Vaneau
Kantoor Brussel Zuid
Georges Brugmannplein 11
1050 Elsene
Contact : +32 2 346 33 55
Kantoor Brussel Oost
Belliardstraat 200
1000 Brussel
Contact : +32 2 669 70 90