VERKOOP AAN BRUSSEL: CERTIFICATEN EN VERPLICHTE DOCUMENTEN IN TE DIENEN AAN DE KOPER
Als een eigenaar zijn eigendom in Brussel wil verkopen, zijn er verschillende documenten en certificaten vereist. Om gedoe te voorkomen en de notaris snel een compromis te laten ondertekenen en daarom de verkoop zo snel mogelijk af te ronden
Als een eigenaar zijn eigendom in Brussel wil verkopen, zijn er verschillende documenten en certificaten vereist. Om gedoe te voorkomen en de notaris in staat te stellen snel een compromis te ondertekenen en daarom de verkoop zo snel mogelijk te laten verlopen, vindt u hieronder de lijst met te respecteren wettelijke vereisten:
1. Stedenbouwkundige informatie
Sinds de bestelling van 3 april 2014 zullen de verkoper en zijn makelaar de volgende kopers de volgende stedenbouwkundige informatie moeten verstrekken:
- De stedelijke bestemming van het pand,
- de voorwaarden waaraan een bouwproject is onderworpen,
- het bestaan van een onteigeningsplan gericht op het onroerend goed,
- De situatie van het pand binnen een voorkeurszone,
- het bestaan van een maatregel ter bescherming van het erfgoed of een lopende maatregel,
- De registratie van het onroerend goed als een onbenutte activiteitssite,
- Het mogelijke bestaan van een aanpassingsplan dat van kracht is op het terrein.
Artikel 275 van de CoBAT bepaalt dat de gemeenten verplicht zijn om stedenbouwkundige informatie te verstrekken aan de aanvragers (notaris, verkoper, makelaar enz.) Binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek. Ze lopen echter veel vertraging op en, afhankelijk van de gemeente, wordt de informatie binnen 1 tot 4 maanden verzonden. Het is daarom noodzakelijk om het op tijd te doen en het verzoek te doen voordat de verkoop de ondertekening van de verkoopovereenkomst niet vertraagt.
2. PEB, energieprestatiecertificaat voor gebouwen
De energieprestatie van gebouwen of "PEB" is een inventaris van het energieverbruik van een goed (niveau van thermische isolatie, prestatie van de verwarmingsinstallatie, ventilatie, zonne-energie, ...). Het doel is dus om de toekomstige koper in staat te stellen de energieprestaties van in de handel gebrachte goederen te vergelijken. Het PEB-certificaat moet in alle advertenties worden weergegeven bij de verkoop van woningen (of kantoren van meer dan 500 m²) en moet door de verkoper aan de toekomstige eigenaar worden gegeven voordat het compromis wordt ondertekend.
3. Controle van de elektrische installatie
Sinds 1 juli 2008 moet de verkoper een testrapport hebben van de elektrische installatie in geval van verkoop van een woning. Alle woningen vallen onder deze verplichting. Dit certificaat moet uiterlijk op de dag van ondertekening van de akte door de verkoper aan de koper worden overhandigd, zodat deze alle werkzaamheden kan voorzien om zijn nieuwe woning weer in overeenstemming te brengen. De koper heeft hiervoor 18 maanden de tijd.
4. Het spiraaltje of daaropvolgend interventiebestand
Het volgende interventiebestand bevat de nuttige elementen waarmee rekening moet worden gehouden bij toekomstige werkzaamheden, waaronder onderhoud, reparatie, vervanging of demontage van bepaalde installaties, enz. Bijna al het werk dat na 2001 is uitgevoerd, moet het onderwerp zijn van een dossier waarin het wordt beschreven (plan, materialen, enz.). Dit dossier moet worden opgesteld door een veiligheidscoördinator (indien meerdere professionele aannemers op de werf werken), of door de opdrachtgever (indien hij deze werken zelf uitvoert of via één enkele aannemer) . Het moet worden bewaard door de eigenaren, die het bij de ondertekening van de akte moeten overhandigen aan hun toekomstige koper. De notaris moet dit ook in de akte vermelden.
5. Bodemcertificering
De aanvraag van een bodemattest van de IBGE is verplicht bij de verkoop van een woning gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De verkoper moet de koper informeren over elke vervuiling van de grond waarop zijn eigendom zich bevindt. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil dus zijn omgeving in al zijn aspecten monitoren. Dit certificaat moet uiterlijk bij ondertekening van de authentieke akte aan de koper worden overhandigd.
De geografische eenheid voor de inventaris van bodemgesteldheid is het kadastrale perceel. Elk perceel wordt ingedeeld in een bepaalde categorie (0, 1, 2, 3 of 4) afhankelijk van de toestand van de grond waarop het zich bevindt. Als het perceel is opgenomen in categorie 0 (mogelijk vervuild), zijn er aanvullende verplichtingen in geval van verkoop van het onroerend goed.
Als het onroerend goed te koop een appartement is dat deel uitmaakt van een condominium, moet aanvullende informatie aan de koper worden doorgegeven, namelijk:
Voordat u de verkoopovereenkomst ondertekent:
- De hoeveelheid werkkapitaal en reservefonds;
- het door de verkoper eventueel verschuldigde bedrag aan achterstallige betalingen;
- De situatie van verzoeken om middelen bestemd voor het reservefonds en beslist door de algemene vergadering vóór de eigendomsoverdracht;
- de verklaring van eventuele juridische procedures;
- De notulen van gewone en buitengewone algemene vergaderingen van de afgelopen drie jaar;
- De laatste balans goedgekeurd door de algemene vergadering.
Uiterlijk bij ondertekening van het authentieke instrument:
Over de volgende elementen beslist de algemene vergadering vóór de ondertekening van de akte, maar de betaling ervan zal na deze ondertekening worden gevraagd:
- Het bedrag van de uitgaven van
Lecobel Vaneau
Place Brugmann 11, Ixelles 1050
Tel : +32 2 340 72 70
@ : lecobel@lecobel.be
Aangedreven door Google vertaling